October 1, 2020
KunstRAI
The KunstRAI will be postponed to December 10-13 due to corona measures.
Categorie: news
Etalagegeluk
September 16, 2020
Etalagegeluk
During the KunstRAI (October 15-18, 2020) I’ll show amongst others the 10 collages I made for the edition ‘Etalagegeluk’, the collection of poems Marieke Lucas Rijneveld wrote. 99 uitgevers/publishers made the edition which you can buy here.
The circulation is – as always in the 99 Editions series – 99 numbered copies signed by the writer and artist. The edition exists of 28 pages, including a numbered and artist-signed piezography of the collage shown here above. Size 31 x 23 cm, printed on Innova IFA24 210 grs Mat Fine Art Paper by Ruijgrok Piëzography. Price edition: € 99, –
‘Unlocked/Reconnected’
June 1, 2020
“Unlocked/Reconnected”
Exhibition space De Vishal in Haarlem is participating in the national project ‘Unlocked/Reconnected’, a collaboration of museums, exhibition spaces and galleries. ‘Unlocked/Reconnected’ is a collective show that brings together a wide range of ‘houses for art’ throughout the Netherlands to mark their re-opening. As part of this project, I show the series “C-travel, greetings from” and “C-travel, Benidorm”.
As the impact of the corona virus stems directly from globalization, our desire to travel all over the world ensured that the corona virus easily nestled everywhere. Therefore our vacation this summer is likely to look very different from usual. Lots of us will stay home, others have to find out which country will be a safe spot for a longer stay. But do not be sad.
Instead of going on holiday ourselves, the holiday destinations will come to us this year. Those who live on Terschelling imagine themselves in Corsica and the inhabitants of Olderberkoop seem to be in Palma de Mallorca for a while. And on top of that all European lovers of Benidorm can still enjoy the Spanish sitting in their own chairs at home.
My series “C-travel, greetings from” and “C-travel, Benidorm” can be seen in the showcase of De Vishal from June 2-28.
The following opening hours apply for the exhibition in De Vishal:
– closed on Mondays
– opening hours adjusted until further notice: Tuesday to Sunday 1 pm – 4 pm
Before visiting the Fish Hall, review the visitor protocol associated with Covid-19 at De Vishal
Veeltalige Valentijn
14 februari 2020
Veeltalige Valentijn
Een serie ansichtkaarten uit mijn collectie + onderstaande tekst in De Standaard.
Veeltalige Valentijn
Cupido spreekt vele talen, getuige de hier afgebeelde kaarten. Soms spreekt hij in heldere bewoordingen en behoeft niemand uitleg. Want iedereen weet dat een rode roos en een tortelduif allesverzengende liefde symboliseren.
Soms echter is het handig een codekaart bij de hand te hebben wanneer Cupido zich weer eens manifesteert. Dan weet je bijvoorbeeld dat een kwartslag gedraaide postzegel betekent dat de afzender zijn/haar hele leven met je wil delen. Of dat een korte, dubbele kin een enorme sensualiteit belichaamt en dat grote handen, waarvan de vingers nagenoeg even lang zijn, duiden op het vulgaire karakter van de bijbehorende persoon.
Wie pronkerigheid op prijs stelt doet er goed aan uit te kijken naar een rossige vrouw, diegene die liever een ‘verkleefde vriendin’ heeft, kan het vizier beter richten op een blonde vrouw.
Natuurlijk bekommert de heilige Valentinus zich niet louter om mensen. Ook lucifers kunnen namelijk hevig in vuur en vlam staan. Wanneer hun rode hoofden elkaar raken zijn ze eigenlijk aan het zoenen, en wanneer ze hun lichamen schuin over elkaar heen bewegen, bezorgt hen dat een aangenaam gevoel.
Ja, zelfs het witte goud geeft acte de présence tijdens Valentijnsdag. Cupido presenteert wat besmuikt een bundel asperges, bijeengehouden door een strik. Keuze te over, zou je zeggen, voor elk wat wils. Wellicht tegen de verwachting in is de dikke, wat knoestige, asperge teder van aard, terwijl de slankere soortgenoten blij, trouw, of gewoon zo melancholisch als een peer zijn.
A Perfect Day
7 februari 2020
A Perfect Day
Van 6-15 maart vindt op het Westergasterrein in Amsterdam de tweede editie van ‘A Perfect Day‘ plaats. Een tentoonstelling met veel internationale kunstenaars, live optredens, workshops en nog veel meer.
Ik laat twee tekeningen zien en ook het tekencollectief Drawing Apart Together (Claudie de Cleen, Corinne Bonsma en Tammo Schuringa) toont twee tekeningen.
vouch
16 januari 2020
25 kunstenaars, 250 werken, 750 exclusief genodigden
2,3 en 4 april 2020, Bagagehal Loods 6, KNSM-laan 143, Amsterdam
Aletta Bos / Jacobien de Rooij / Annegret Kellner / Jans Muskee / Anook Cléonne / Martijn Schuppers / Anya Janssen / Paul Nassenstein / Barbara Broekman / Rinke Nijburg / Caren van Herwaarden/ Rob Bouwman / Charlott Markus / Charlotte Schrameijer / Seet van Hout / Cor Litjens / Tammo Schuringa / Danielle Lemaire / Tom Heerschop / Ellert Haitjema / Toon Berghahn / Erna Anema / V&B, Alex en Ellemieke / Izaak Zwartjes / Wim Bosch
99 Editions # 7
14 januari 2020
99 Editions # 7
99 Uitgevers/Publishers komt eind april met het zevende deel in de reeks 99 Editions. Marieke Lucas Rijneveld en ik maken samen een bundel in een gelimiteerde oplage van 99 exemplaren. Bij de bundel maak ik een werk in oplage, eveneens in een oplage van 99. Belangstellenden kunnen nu alvast een exemplaar reserveren bij 99 Uitgevers/Publishers.
Independent Bookstore Day
24 mei 2019
Op 25 mei is het Independent Bookstore Day en toont Athenaeum Boekhandel Haarlem divers werk van Haarlemse vormgevers.
Speeltjes
31 maart 2019
Speeltjes
21 maart: een serie ansichtkaarten uit mijn collectie + onderstaande tekst in De Standaard.
Speeltjes
Het voorjaar staat voor de deur. Nu de klimaatverandering ervoor zorgt dat het in de lente vaak al zomert, kunnen we ons vizier alvast op het zonnige strandleven richten. Op blije vrouwen met hun felgekleurde ballen. Met enige fantasie herken je in sommige van de afgebeelde vrouwen Aphrodite die Paris de gouden appel toont, ze verleidt hem terwijl ze fluistert ‘Kies mij, kies mij’. Tegelijkertijd refereren de vrouwen met hun opblaasballen aan jeugdigheid, stralen ze een en al kinderlijke onschuld uit.
De ansichtkaarten dateren uit de jaren 60, tijdperk van de sexuele revolutie en een ontluikende tweede feministische golf. Toch lijken de kaarten vooral een stereotiep beeld weer te geven en een overwegend mannelijke blik te verraden: zijn de ballen speeltjes voor de vrouwen, de vrouwen op hun beurt zijn speeltjes voor mannen.
Hoe bekijken we de kaarten nu in deze Me Too-tijden? Leveren ze vooral een seksistische bijsmaak op of kunnen we er toch ook om glimlachen? Zou je ze als een vriendelijke, wat onbeholpen, poging kunnen zien om de mannelijke lust op te wekken? Of weerspiegelen ze vooral een blijmoedig en onbezorgd tijdperk waarin internet, vergeven van allerhande pornofilmpjes, nog niet bestond?
U mag het zeggen.
Ma chère Jacqueline
14 februari 2019
Ma chère Jacqueline
Vandaag in De Standaard enkele kaarten uit mijn collectie die de Franse soldaat Georges Friquet aan zijn geliefde Jacqueline B. stuurde.
Van juni 1955 tot oktober 1957 stuurde Georges Friquet meer dan 100 ansichtkaarten aan zijn geliefde Jacqueline B. Aanvankelijk vanuit de Elzas, maar vanaf maart 1956 anderhalf jaar lang vanuit la Meskiana, een gehucht in Algerije waar Georges als soldaat gelegerd was. Behalve hartjes met daarin de initialen van beide geliefden tekende hij soms een palmboom of een soldaat om Jacqueline deelgenoot te maken van zijn overzeese leven.
De laatste kaart dateert van 24 oktober 1957, Georges is dan al weer twee weken terug in Frankrijk. Hij schrijft dat hij met de trein naar Troyes komt, ‘je vindt me niet op het station maar in de rue Raymond Poincaré omdat ik samen met een vriend kom…tot morgen, schat.’
De voorzijden van de kaarten tonen steevast suikerzoete plaatjes van amoureuze stelletjes, de tekst op de achterkant heeft iemand (Jacqueline B.?) met groene verf onleesbaar proberen te maken omdat de (scabreuze?) tekst kennelijk niet voor iedereen bedoeld was. Sommige regels en kaarten zijn desondanks nog redelijk leesbaar, veel ‘chérie’, ‘mon trésor’, ‘mon amour’ en ‘je t’aime’. Enkele kaarten wisten de groene kwast zelfs te weerstaan, zodat de liefdesgeschiedenis nu uiteindelijk toch een groter publiek krijgt.
De Standaard – 14 februari 2019